המילה שתשמעו אותנו אומרים כמעט בכל פגישה – חדשנות.
המילה שתשמעו אותנו אומרים כמעט בכל פגישה – חדשנות.
לכן זה היה רק עניין של זמן עד שנכין לכם מאמר שיפרט את סוגי החדשנות והחשיבות שלהם:
״שם המשחק: חדשנות תמידית״ – זהו המוטו שבעל עסק צריך לקחת איתו כל בוקר בדרך לעבודה.
בעל עסק צריך תמיד לחשוב על איך הוא מחדש ומרענן את המוצר/השירות שהוא מספק ללקוח שלו ובאמצעות החידוש יווצר גם הבידול.
חדשנות מגיעה מתוך מחשבה מקדימה של הצורך שאנחנו נדרשים לתת עליו מענה בתחום שבו אנחנו פועלים.
ישנם שני סוגי חדשנות – חדשנות מינורית וחדשנות רדיקאלית.
חדשנות מינורית: מתבססת על מוצר קיים ואותו מפתחים ומחדשים.
חדשנות רדיקאלית: היא כזו שבבסיסה חידוש שלא קיים ונושא עימו בשורה של טכנולוגיה, מוצר או שיטה חדשה, ועונה על צורך מסוים בשוק.
אז איך אדע איזה סוג חדשנות כדאי לי לייצר?
בשלב הראשון של הרעיון, עליכם לבצע אבחון מעמיק והבנת הצרכים שחייבים להיות מסופקים לטובת הלקוחות שלכם.
לאחר שסידרתם לעצמכם את הצורך שאתם הולכים למלא – כעת מכינים מסמך אפיון.
המשמעות בהכנת מסמך אפיון היא לתרגם את המוצר או השירות החדש שלכם לרשימת מאפיינים שקובעים את תפקידו. בעצם סוג של ״תעודת זהות״ לרעיון החדש. ברגע שהאיפיון יהיה מוכן אתם כבר תוכלו לקבל תמונה ממוקדת יותר לאיך החידוש שלכם יבוא לידי ביטוי.
בסוף שלב האיפיון, תוכלו לזהות אם כבר הקדימו לבצע את הרעיון שלכם או שאתם החלוצים בו (כפיים), וכך לדעת אם החידוש שלכם הוא מינורי או ראדיקלי.
ההשלכות:
חדשנות מינורית – רמת אי-הוודאות נמוכה וניתן להעריך את התוצאה הסופית. בהיבט הכלכלי, מוצרים הנשענים על הרחבה של מוצר קיים דורשים פחות השקעה כספית.
חדשנות רדיקאלית – רמת אי-הוודאות גבוהה. ככלל, מדובר בהוצאות גבוהות יותר מכיוון שלשווק ולפתח מוצר חדש לשוק טומן הוצאות פרסום בפלטפורמות השונות, ניסוי וטעיה (שתמיד עולים כסף), והמון זמן עד שהוא נתפס בתודעה של הלקוחות שלכם וכמוצר/שירות שניתן לסמוך עליו ולתת בו אמון.
3 הטעויות הנפוצות שעושים יזמים הבאים לייצר חדשנות:
בחירת קהל יעד שגוי – יכול להיות שהמוצר שלכם מעולה וחדשני, אך לא זיהיתם את הקהל הרלוונטי.
זיהוי צורך שגוי – אתם יודעים מי הקהל שלכם אבל הצורך שהגדרתם לא קיים.
פתרון לא נכון – זיהיתם את הצורך אך החידוש שלכם לא סיפק אותו.
דוגמה לחדשנות:
כאשר חברת אפל השיקה את ה-iPhone הראשון שלה בשנת 2006, מי ששלטה אז בכ-80% משוק הסלולר הייתה חברת נוקיה העולמית.
החידוש של חברת אפל בשנת 2006 היה חידוש רדיקלי מהמון היבטים – בעוד שחברת נוקיה שאפה להקטין את גודל מכשיריה ככל שניתן, אפל השיקה מכשיר בעל מסך גדול יחסית ונטול מקשים. מסך הטאץ׳ שלפני כן היה בבעלותם של בודדים הפך דרך אפל לפריצת דרך עולמית ולהתפתחות אדירה של שוק הסלולר.
מאז שנת 2006, רוב החידושים של אפל הינם חידושים מינוריים – בין כל השקה של מכשיר חדש, אפל משדרגת בו רכיב או יותר כדי לספק צרכים רלוונטיים ללקוחות שלה.
לאחרונה הושק ה-iPhone 13 החדש ואיתו השיפורים והחידושים הבאים:
- זכוכית מגן החזקה ביותר בשוק (לטענתם).
- המגרעת בראש המסך הוקטנה ב-20% מהאייפון 12 הקודם.
- בהירות המסך עלתה בכ-28%.
- מצלמה – חיישן גדול יותר וצמצם פתוח יותר.
מייצב תמונה שיושב על החיישן.
מצב קולנוע עם מערך פוקוס חדש. - נוסף צבע לסדרת ה-iPhone 13.
לכן, הטיפים שלנו:
- לא להתאהב במוצר. תאפשרו מקום לטעויות ולגמישות. חוסר דינמיות היא בעיה גדולה אצל המון בעלי עסקים המשוכנעים שהצדק נמצא אצלם בלבד. גלו נכונות לקבל רעיונות חדשים ממקורות אחרים.
- ניסוי וטעיה – גם אם החידוש שלכם הוא מינורי, תזכרו את הכלל שככל שתטעו יותר כך תלמדו יותר. לתת מקום לטעויות לצוף כחלק מתהליך הפיתוח של הרעיון.
- בחדשנות רדיקלית האתגרים יהיו גדולים יותר. כבר מהיום גלו מה הלקוח שלכם צריך. לא משנה מה אתם מתכוונים למכור – מי שיקנה אותו יהיה בן אדם. תדעו את המאפיינים של מי שאתם מוכרים לו את המוצר/שירות שלכם, והדרך אליו תהיה בטוחה יותר.
- למכורי החדשנות שבינינו – תבדקו אם השינויים החדשים עונים על הדרישות והצרכים האישיים שלכם והאם הם באמת משמעותיים עבורכם.