מיתוג עסקים

Branding

מיתוג לעסקים

החלטתם להקים עסק חדש?
אולי יש לכם כבר עסק קיים אבל משהו במיתוג שלו מרגיש לכם חלש?
הכנו לכם מאמר שישפוך קצת אור על המושג ״מיתוג״ – איך בונים מותג איכותי, איך ממתגים חזק יותר את העסק שלכם, ולמה כדאי בכלל להשקיע זמן בזה?
אצלנו במשרדי .EX יוצאים מנקודת הנחה שאם אתם בעלי עסק או עתידים להיות כאלו, והגעתם למאמר שלנו אז אתם מבינים שאתם קודם כל צריכים לספק מוצר או שירות ברמה גבוהה לפני שתרצו לקרוא לעצמכם ״מותג״. דבר נוסף וחשוב לא פחות הוא שאתם מבינים שצריך להשקיע פה כסף, ולא מעט.

מה זה בכלל מיתוג?

מיתוג (באנגלית Branding) היא יצירת זהות ותדמית לעסק, חברה, גוף, ארגון, מוצר או אדם. בעזרת תהליך המיתוג אנחנו יכולים להפוך כל דבר למותג, על ידי יצירת זהות ותדמית שייחודיים לו.

צריך לזכור שמותג זה שם, מותג זה מוניטין, מותג זה לא רק הלוגו או הצבעים או הצוות המקסים שתעסיקו.

מותג טוב הכוונה לעסק בעל מוניטין טוב שנתפס בעיני הלקוחות כחזק. מותג רע זה עסק בעל מוניטין רע. פשוט כך.

להפוך למותג זה לא אומר שאתם צריכים לכוון את העסק שלכם לרמה עולמית שכולם יכירו אתכם ואת הלוגו שלכם. מותג יכול להתקיים בכל עסק.

זאת הסיבה שלפעמים יש עסקים שהופכים למותגים טובים וחזקים מבלי שהתכוונו לכך מלכתחילה, נשמע מטורף? ניתן דוגמא:

אם אתה אדם פשוט שרק רוצה למכור פרחים בשכונה הקטנה שלך, ואתה תיתן שירות מעולה, פרחים ברמה גבוהה שלא נהרסים מהר, בשילוב של מחירים טובים וההמלצות יגיעו מעצמן – יכול להיות שהמוניטין שלך ילך לפניך ולקוחות ירצו להגיע ספציפית אליך מעיר אחרת בכלל, מכיוון שהצלחת להיתפס בצורה חיובית.

כמו שהכוח של המילים הוא בעצם הכוונה שמאחוריהן, כך המשמעות של מותג זו הדרך שבה הוא נתפס בראש של הלקוח.

בואו ניתן לכם שלושה מושגים מאוד בסיסיים שחייבים להופיע כשמדברים על ״מיתוג״:

לוגו

הלוגו הוא תמצית המותג שלכם בראש של הלקוחות ברגע שיפגשו בו.
לכל מותג יש את הסמל שלו, אלמנט גרפי, איור או עיבוד טקסט.
תנסו להיזכר בפעם האחרונה שהייתם בחוץ לארץ. כשהייתם רעבים, שמתם לב איך הלוגואים של מקדונלדס, KFC או wok to wok פשוט מנחמים לכם את העיניים?
ואם חיפשתם בגדים לקנות? יש יותר מרגיע מלראות חנויות מוכרות כמו זארה, נייק, אדידס וכאלו שאנחנו מכירים גם מהארץ?
זה ממש לא קורה לכם במקרה. המוח משדר לנו נוחות גבוהה יותר ברגע שאנחנו קולטים כל דבר שאנחנו מכירים.
אז נכון, הדוגמאות שהבאנו כאן הן של עסקים מהמוצלחים בעולם, אבל ככה אתם צריכים להתייחס לעסק שלכם ולרמה שאתם רוצים לשדר.
כך נבחן מותג איכותי, מותג שעבדו עליו ועל מה שהוא משדר ללקוח המון זמן כדי שהוא יצליח להעביר אצלכם מסר חיובי ברגע שחושבים עליו.
וזה מה שאתם רוצים ליצור אצל הלקוח הפוטנציאלי שלכם ברגע שהוא יראה את הפרסומת שלכם, יעבור ליד העסק שלכם ברחוב באמצע היום, או שסתם יראה משהו שיזכיר לו את הלוגו שלכם.

מיצוב

מיצוב זהו תהליך שבו בעל העסק יוצר תמונה תפיסתית בעיני הצרכן לגבי מה המותג שלו מייצר ביחס למתחרים.
בתור בעלי עסק קיים או שבכוונתכם להקים עסק חדש, חשוב להניח על גרף את שאר המתחרים שלכם – גרף זה נקרא גם מפה תפיסתית.
על ציר ה-X נציין לרוב את המחיר, ובציר ה-Y נציין לרוב את האיכות.
כעת הניחו את המתחרים שלכם לפי איך שאתם, בתור הצרכנים, הייתם מניחים אותם, ורק לאחר שתמלאו את המתחרים המשמעותיים שלכם על הגרף – תציבו את עצמכם.
חשוב – מותג הוא ישות חיה. הוא נושם ומרגיש את הסביבה. יש מקרים שבהם תצטרכו למצב את עצמכם מחדש (גם אם אתם שנים באותו התחום). אל תתפתו לחשוב אוטומטית שהבעייתיות היא כנראה במחיר, כיוון שלפעמים התשובה דווקא נמצאת בתפיסה של הצרכן לגבי המותג שאתם, ואם תשקיעו מספיק זמן בלהכיר את הלקוח שלכם – זה יכול לשנות את התפיסה של הצרכן לגבי המחיר.
ההסבר שלנו לכך הוא שמותג זה מודעות, ומודעות לוקחת זמן.
מותג זה מושג שנמצא בראש שלך (בעל העסק) ושל הלקוחות שלך והכוח שמסתתר מאחוריו הוא אינסופי.

בידול

בידול הוא תהליך ניהול שבו אנחנו כמפרסמים גורמים למותג שלכם להיתפס על ידי הצרכנים כשונה מהמתחרים. הרעיון המרכזי במונח בידול הוא ליצור לעסק שלך יתרון תחרותי על פני המתחרים.

במה אתם שונים מהמתחרים שלכם? מה מייחד אתכם לעומת עסקים אחרים שפועלים במגרש שבו אתם מתעסקים בו? למה שהלקוח יעדיף דווקא את המותג שלכם ולא של השאר?

אם הלקוח שלכם לא מצליח לשים את האצבע על מה שונה בין המוצר או השירות שלכם ואיפה אתם מיוחדים משאר השוק = לא בוצע בידול נכון!

אז איך תדעו לבדל את עצמכם טוב? ישנם שני כללים ברורים:
בידול איכותי צריך לייצר ערך ללקוח שלכם – ערך זאת הסיבה שהלקוח יחזור לקנות אצלכם שוב ושוב. איך מייצרים ערך? מזהים קודם כל מיהו הלקוח הפוטנציאלי שלכם ומדברים בשפה שלו.
אם תנסו לכוון לכולם – לא תפגעו באף אחד. תנסו לכוון ללקוח ספציפי – תקלעו.
בסיס בידול בלתי ניתן לחיקוי – תבנו מודל עם נתון שאתם יודעים שרק אתם יכולים לייצר ללקוח במומחיות מקסימלית כדי שגם מי שינסה לחקות אתכם לא יוכל. משהו שנמצא אצלכם בראש שמוביל את הניהול והיחסים בין המותג ללקוח הסופי.
תמיד תזכרו שיכול להיות שמחר אחד העובדים שלכם ירצה להתפטר וילך לעבוד אצל המתחרים – לכן תמיד תשמרו את הבסיס שמוביל אתכם אצלכם בראש.

לכן, לפני שאתם חושבים על כל הנתונים שהנחנו לפניכם, חשוב מאוד להכיר את עצמכם ואת הסיפור שהעסק שלכם מתכוון לשדר.

אנחנו ב-.EX מאמינים שבכל אחד קיימת הייחודיות שלו וכל אחד יכול להרים את העסק שלו למקום גבוה בתודעת הציבור אם רק ידע אילו שאלות לשאול את עצמו וכך יחשוף את האיכויות שמובילות ומייחדות את המותג שלו.

נושא הבידול הוא חשוב בצורה קריטית מאוד. לכן קחו דף ועט, אנחנו נמתין רגע. בכותרת תרשמו את שם העסק שלכם. מתחת לכותרת אתם מציירים טבלה בעלת שתי עמודות. מצד ימין רשמו ערכי סף, ובצד שמאל רשמו מהו הערך מבדל – שזהו הערך שנכון רק למותג שלי.
ערכי סף אלו הערכים הבסיסיים שאתם מגיעים איתם לתחום שלכם ובלעדיהם אין לעסק זכות קיום. למשל אם פתחתם מסעדה – שיהיה טעים. אם הקמתם פארק שעשועים – שיעבור את כל תקני הבטיחות וכו׳.
ערך מבדל יהיה האסקטרה של המותג, לדוגמא בעסקי האוכל להוסיף ניחוחות מהמטבח הטורקי, ובעסקי השעשועים למשל הרכבת הכי מפחידה בישראל.
תאריכו את הרשימה ככל האפשר. לאחר שפיענחתם והוצאתם את המיץ מעצמכם – עכשיו מתחילים לסנן. לסנן ככל שניתן עד שתמצאו בדיוק את הערך המבדל והמוביל שיש למותג שלכם, וכך תגלו בעצם את ה״אני הפנימי״ שלו.
ברגע שיש אותו הכל יתבצע על פיו – אופי ההתנהלות של המותג, החלטות עסקיות, אסטרטגיות שיווקיות ועוד.

במהלך הלימודים שלי זכיתי לקבל מאחת המרצות את המשפט הכי חזק שילווה אותי לכל החיים לגבי החשיבה האנושית, והוא הולך ככה:

״האדם הוא יצור רגשי המונע על ידי רגשות.

תפקיד ההיגיון הוא לתמוך בהחלטה רגשית שכבר התקבלה״.

תזכרו את זה תמיד.

לסיכום, מיתוג הוא תנאי הכרחי להצלחת העסק. אנשים קונים מותגים משום שהם יכולים להתחבר אליהם, לאהוב אותם. מיתוג נכון עם מוניטין חיובי הוא צורך של כל עסק כדי לבלוט בשוק ולהגיע להצלחה בתחומו.

 

זמינים לרשותכם כאן, בפייסבוק, באינסטגרם, בטלפון, במייל וגם אם תחשבו עלינו מספיק חזק אנחנו נרגיש את זה 😉

מאמרים נוספים :